منتظران ظهور
منتظران ظهور

منتظران ظهور

مهدویت

ویژگیهای ظاهری و باطنی حضرت مهدی علیه السّلام‏


امام زمان


امام رضا علیه السلام فرمودند: نشانه مهدی آن است که در سن پیری است ولی جوان به نظر میآید که هرکس او را ببیند گمان میکند که 40 سال یا کمتر دارد و یکی دیگر از نشانه های او این است که با گذشت زمان تا هنگام رسیدن اجل اثر پیری در او مشاهده نمیشود.

الف) ویژگیهای ظاهری

حضرت مهدی علیه السّلام از لحاظ جمال ظاهری دارای اندامی زیبا و دل انگیز است که به قسمتی از آن جمال خجسته اشاره میشود:

1ـ پیشانی باز و نورانی

2- بینی کشیده و باریک: قال رسول اللّه صلّی الله علیه و اله: «المهدی منّی اجلی الجبه اقنی الانف» (کشف الغمه ج2/ ص184) مهدی از من است، پیشانی باز و نورانی و بینی کشیده و باریک دارد.

3ـ صورت مانند ماه تابان‏

4ـ رنگ عربی (گندمگون)

5ـ جسم اسرائیلی (راست قامت و تا حدی بلند قد)

قال رسول اللّه صلّی الله علیه و اله: «المهدی من ولدی وجهه کالقمر الدرّی اللّون لون عربی و الجسم جسم اسرائیلی» (کشف الغمه ج2/ ص184)

مهدی از فرزندان من است، سیمایش چون ماه تابان گرد و درخشان است، رنگش عربی (گندمگون) و جسمش اسرائیلی (راست قامت و تا حدی بلند قد) است.

حضرت مهدی علیه السّلام با حضرت عیسی علیه السّلام دور هم آیند و هنگام نماز فرا میرسد، حضرت مهدی علیه السّلام به حضرت عیسی میفرماید: بفرمائید جلو، حضرت عیسی علیه السّلام میگوید: نه، شما برای امامت نماز شایسته تر هستید، آنگاه حضرت عیسی علیه السّلام به آن حضرت اقتدا میکند و نماز را پشت سر او میخواند

6ـ صورت مانند دینار گرد و گلگون‏

7ـ دندان ظریف و منظم.

قال رسول اللّه صلّی الله علیه و اله: «وجهه کالدّینار اسنانه کالمنشار ...» (الغیب 247 باب 14 ح 1) چهره اش گرد و گلگون و دندانهایش مانند شانه ظریف و منظم است.

8ـ محاسن پرمو

9ـ خالی جذاب بر گونه راست: «کثّ اللّحی علی خدّه الایمن خال» (منتخب الاثر 166)

دیدگان مبارکش سرهم کشیده و محاسن مبارکش پرمو و بر گونه راست او خالی (جذاب) است.

10ـ شانه ها پهن: «عریض مابین المنکبین» (بحارالانوار51/ 40) مهدی دارای شانه های پهن است.

11ـ نورانیت خاص: «المهدی طاووس اهل الجّن علیه جلابیب النّور» (کشف الغمه 2/ 481) مهدی طاووس اهل بهشت است که هاله هایی از نور او را احاطه کرده است.

12ـ چهره ای جوان: امام رضا علیه السّلام: نشانه مهدی آن است که در سن پیری است ولی جوان به نظر میآید که هرکس او را ببیند گمان میکند که 40 سال یا کمتر دارد و یکی دیگر از نشانه های او این است که با گذشت زمان تا هنگام رسیدن اجل اثر پیری در او مشاهده نمیشود. (کمال الدین شیخ صدوق ج 2/ ص652)

 

امام زمان

ب) ویژگیهای باطنی:

1ـ آرامش روحی‏

2ـ وقار ویژه‏

3ـ شناخت به حلال و حرام خداوند

4ـ بی نیاز از همه مردم‏

قال الحسین علیه السّلام: «تعرفون المهدی علیه السّلام بالسّکین و الوقار و بمعرف الحلال و الحرام و بحاج النّاس الیه و لا یحتاج الی احد» (منتخب الاثر ص 309)

مهدی را با سکینه و وقار و شناخت حلال و حرام و نیاز همگان به او و بی نیازی او از همه خواهید شناخت.

5ـ زهد و وارستگی از دنیا: قال الصادق علیه السّلام: «فوالله ما لباسه الّا الغلیظ و لا طعامه الّا الجشب» (الغیب ـ نعمانی ـ 233 باب 13 ح 20) به خدا سوگند لباس او جز پارچه های زبر و خشن و غذای او جز غذایی ساده نیست.

6ـ داناترین مردم‏

7ـ حکیمترین آنان‏

8ـ پرهیزگارترین انسان‏

9ـ بردبارترین مردم‏

10ـ سخی ترین شخص‏

11ـ عابدترین فرد

12ـ سخن گفتن فرشتگان با او

 

ویژگیهای شخصی حضرت مهدی علیه السّلام‏

حضرت مهدی علیه السّلام دارای ویژگیهای شخصی فراوانی است از جمله:

1- پیروی از حضرت فاطمه علیها السّلام؛

قال المهدی علیه السّلام: «فی ابن رسول الله لی اسو حسن» (کتاب الغیب ـ شیخ طوسی ـ 285) دختر رسول خدا برای من اسوه و الگویی نیکوست.

2- مقتدای حضرت عیسی علیه السّلام؛

حضرت مهدی علیه السّلام با حضرت عیسی علیه السّلام دور هم آیند و هنگام نماز فرا میرسد، حضرت مهدی علیه السّلام به حضرت عیسی میفرماید: بفرمائید جلو، حضرت عیسی علیه السّلام میگوید: نه، شما برای امامت نماز شایسته تر هستید، آنگاه حضرت عیسی علیه السّلام به آن حضرت اقتدا میکند و نماز را پشت سر او میخواند. (تذکر الخواص 2/ 325)

3- محبوب امام صادق علیه السّلام؛

قال الصادق علیه السّلام: «لو ادرکته لخدمته ایام حیاتی» (الغیب ـ نعمانی ـ 245 باب 13 ح 26) اگر دوران او را درک میکردم، همه زندگی ام را در خدمت به او میگذراندم.

امام رضا علیه السلام فرمودند: نشانه مهدی آن است که در سن پیری است ولی جوان به نظر میآید که هرکس او را ببیند گمان میکند که 40 سال یا کمتر دارد و یکی دیگر از نشانه های او این است که با گذشت زمان تا هنگام رسیدن اجل اثر پیری در او مشاهده نمیشود

4- ایجاد کننده وحدت؛

امام هادی علیه السلام : اوست که وحدت کلمه ایجاد میکند و نعمتهای الهی را به اتمام میرساند و خداوند به وسیله او حق را پابرجا و باطل را نابود میسازد. (یوم الخلاص، 404)

5- محوکننده باطل «و یزهق الباطل و هو مهدیکم المنتظره» (یوم الخلاص، 404)

6- سایه انداختن ابر سفید بر سر مبارک او؛

رسول اللّه صلّی الله علیه و اله: امام مهدی علیه السّلام در آخر الزمان ظهور میکند، ابر سفیدی بالای سرش حرکت میکند و در برابر خورشید وجود مقدسش سایه میاندازد. از میان ابر فرشته بانگ برمیآورد این مهدی است، از او پیروی کنید. (روزگار رهایی، 1/ 479)

7- رزق مردم به برکت امام زمان علیه السّلام‏

8- برپائی نظام هستی به برکت امام مهدی علیه السّلام‏

 «بیمنه رزق الوری و بوجوه ثبتت الارض و السّماء» (دعای عدیله) به برکت او (امام مهدی علیه السّلام) به خلق روزی میرسد و به وجود او زمین و آسمان پابرجاست.

9ـ رفع گرفتاری از مردم به برکت امام مهدی علیه السّلام:

10ـ امنیت مردم به برکت امام مهدی علیه السّلام:

11ـ انتقام گیرنده از دشمنان‏

12ـ تأیید خاص الهی برای امام‏

13ـ ظاهر شدن گنجهای زمین برای امام مهدی علیه السّلام‏

14ـ جهانی بودن حکومت مهدی علیه السّلام


منابع:

1-     25 سخن پیرامون حضرت مهدی علیه السلام ـ اکبر دهقان

2-     کشف الغمه ج2

3-     منتخب الاثر ص166

4-     بحار الانوار

5-     من لا یحضره الفقیه ج4

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد