منتظران ظهور
منتظران ظهور

منتظران ظهور

مهدویت

رجعت پیامبران

http://www.radsms.com/wp-content/gallery/cart-postale-emame-zaman/Cart-Postale-Emame-Zaman%5BRadsMs.com%5D12.jpg

طبق روایاتی که در تفسیر آیه 81 سوره ی آل عمران از معصومین (ع) رسیده است، همه پیامبران در رجعت بر می گردند. اینک به چند روایت اشاره می کنیم: «به خدا سوگند از زمان حضرت آدم تا رسول اکرم(ص)، پیامبری مبعوث نشد ، جز این که خداوند آن ها را باز می گرداند، تا در برابر علی بن ابیطالب شمشیر بزنند» (بحار الانوار،ج53،ص41؛تفسیر عیاشی،ج1،ص181؛تفسیر برهان،ج1،ص295). «خداوند همه ی پیامبران و مؤمنان را برای یاری امیر المؤمنین گرد می آورد. در آن روز علی بن ابیطالب(ع)،پرچم رسول اکرم(ص) رادر دست می گیرد و امیر همه ی مخلوقات می شود. همه ی مخلوقات در زیر پرچم او قرار می گیرند و او بر همه فرمانروایی می کند».(تفسیر برهان،ج1،ص295؛نور الثقلین،ج1،ص359).

و اما در مورد رجعت برخی از پیامبران به خصوص روایاتی هست:رجعت حضرت اسماعیل(ع)، رجعت حضرت رسول اکرم(ص)،(بحار الانوار،ج53،ص46؛ تفسیر برهان،ج3،ص239)، رجعت حضرت خضر و رجعت حضرت عیسی(ع).

از نظر این که حضرت عیسی(ع) به نصّ قرآن به آسمان ها رفته است، بازگشت او از آسمان ها به روی زمین یک نوع «رجعت» است، ولی رجعت اصطلاحی نیست. ولی مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب «ایقاظ»، از نزول حضرت عیسی(ع) به رجعت تعبیر نموده است.(ایقاظ ،ص324؛ بحار الانوار،ج3،ص329)


منبع : فرهنگ الفبای مهدویت،موعود نامه، مجتبی تونه ای


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد