آیت الله بهجت و دعایی در آخر الزمان

bng8dzsre6vr68jpcjqw.jpg

ما براى اوقات خواب خود افسوس مى ‏خوریم که چرا براى نماز شب بیدار نمى ‏شویم، در صورتى که اوقات بیدارى را به غفلت مى ‏گذرانیم!

زیرا اگر در بیدارى به توجّه و بندگى مشغول بودیم، توفیق بیدارى شب را نیز براى تهجّد و خواندن نافله‏ ى شب و تلاوت قرآن پیدا مى‏ کردیم.

****

ائمه ی ما علیهم السلام خودشان به ما فرموده اند که در این فشارهای آخرالزمان بگویید :


یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک


ولی چه کنیم که به جای دوا ، به سوی داء می رویم !


معنای یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک این است که : خدا یا ! همان مرتبه ای را که 

مطلوب تو است ، ما را به همان درجه برسان و بر آن نگهدار .


صراط از همین جا شروع می شود ، اگر یک ذرّه انحراف پیدا کنیم ، خدا می داند در کجا پرت می شویم .


کسی که کارش خراب است ، یا جلو رفته و عقب مانده است و در هر حال اعتدال را رعایت نکرده است . ما که اهلبیت عصمت نیستیم ، ولی از خدا می خواهیم که این حدّ اعتدال را به ما عنایت فرموده و برآن ثابت گرداند


در کتاب کافى به نقل از امام صادق ـ علیه السّلام ـ آمده است: «ثَلاثٌَ لاتُطِیقُها هذِهِ الاْءُمَّةُ… وَ ذِکْرُ اللّه  عَلى کُلِّ حالٍ.»(۱) 


***

سه چیز است که این امت توان آن را ندارند…. تا این که مى فرماید: و یاد خدا در هر حال.

و در روایت دیگر مى فرماید:


«لا أَقُولُ سُبْحانَ اللّه  وَ الْحَمْدُلِلّهِ، وَ إِنْ کانَ ذِکْرا وَ لکِنْ ذِکْرُهُ عِنْدَ حَلالِهِ وَ حَرامِهِ.»(۲)


مقصود من گفتن سبحان اللّه  و الحمدللّه نیست، هر چند این هم ذکر است، 


بلکه منظور من یاد خدا به هنگام [پیش آمدن] حلال و حرام است.



۱٫ من لایحضرة الفقیه، ج ۴، ص ۳۵۸؛ وسائل الشیعة، ج ۱۲، ص ۲۷؛ ج ۱۵، ص ۲۵۴؛ بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۹۵ و…

۲٫ ر.ک: اصول کافى، ج ۲، ص ۱۴۵؛ وسائل الشیعة، ج ۱۵، ص ۲۵۵؛ بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۳۴، ۳۵ و.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد