منتظران ظهور
منتظران ظهور

منتظران ظهور

مهدویت

مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

 مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

 

- ایاتی از قران در مورد امام مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

آیاتی از قرآن کریم دربارة حضرت مهدی (عج)است و روایات فراوانی نیز عهده دار تفسیر آن آیاتند

و اکنون برخی از آن آیات از منظر مفسران اهل سنت به حضرت مهدی (عج) اختصاص دارند تقدیمتان می کنیم.

«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»(1)

«او کسی است که پیامبر خود را برای مردم فرستاد، با دینی درست و بر حق، تا او را بر همة دین ها پیروز گرداند، هر چند مشرکان را خوش نیاید.»

در تفسیر قرطبی آمده است:«پیروزی اسلام بر دیگر ادیان، هنگام قیام مهدی (عج) است در آن زمان، مردمان یا باید مسلمان شوند و یا جزیه دهند.

و این که گفته شده است مهدی همان عیسی است نادرست است زیرا اخبار صحیح به گونه ای متواتر وارد شده که مهدی از خاندان پیامبر (ص)است .....»(2)

و در کتاب البیان در تفسیر این آیه آمده است:«کسی که خدا او را بر همة ادیان چیره می گرداند، مهدی از فرزندان فاطمه است.(3)

و در تفسیر کشف الاسرار که از تفاسیر معتبر اهل سنت است در شرح این آیه می گوید:

«رسول در این آیه محمد (ص)است و هدی و هدایت قرآن و ایمان است و دین حق، اسلام است و خدا این دین را بر دیگر دیان برتری می دهد،

چنان که دینی نماند مگر این که اسلام بر آن غالب آید. و این امر بعد از این خواهد شد و هنوز نشده است.»(4)

پی نوشت:

1- سورة توبه، آیه 33.

2-ابو عبدالله محمد بن احمد انصاری قرطبی، الجامع الاحکام القرآن، ج 8، (تحقیق عبدالرزاق المهدی)،، ص 111.

3- سید مؤمن بن حسن الشبلنجی: نورالابصار، ص 343.

4-رشید الدین، امام احمد میبدی، کشف الاسرار، ج 4، ص 119 ـ 120.

- «بَقِیَّةُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»؛(1) اگر با ایمان باشید«بقیة الله برای شما خیر است.»

در نور الابصار آمده اس:«چون (مهدی) ظهور کند، کعبه را پایگاه خویش قرار می دهد و 313 نفر از یارانش به او می پیوندند،‌

آنگاه در نخستین سخن این آیه را تلاوت می کند«بقیة الله بهتر است برای شما اگر ایمان بیاورید، پس می گوید: منم بقیة الله و خلیفة خدا و حجت او بر شما.»(2)

پی نوشت:

1-سورة هود، آیة 86.

2-مؤمن بن حسن مؤمن الشبلنجی: نورالابصار، ص 349

«..... لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْ‏آخِرَةِ عَذابٌ عَظِیمٌ»(1)

..... آنان در مسجدها جز بیمناک و ترسان داخل نخواهند شد و نصیبشان در دنیا خواری و در آخرت عذابی بزرگ است.»

سیوطی می نویسد:«خواری و ذلّت در دنیا زمانی فرا می رسد که مهدی(عج) به پا خیزد و قسطنطنیه را فتح کند و آنان را بکشد.»(2)

و در تفسیر طبری و تفسیر کشف الاسرار(3)نیز همین مطلب که سیوطی نوشته است تصریح شده است.

پی نوشت:

1- سورة بقره، آیة 114.

2- جلال الدین سیوطی، الدّر المنثور فی التفسیر بالمأثور، ج 1، ص 264.

3- تفسیر کسف الاسرار، ج 1، ص 325

- «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»(1)؛

ای کسانی که ایمان آورده اید، صبر کنید و مقاومت ورزید و مرابطه کنید و از خدا بترسید، باشد که رستگار شوید.»

حافظ قندوزی از (امام) محمد باقر(ع) دربارة این آیه روایت کرده است که فرمود:

شکیبا باشید بر ادای فرائض و واجبات، و در برابر آزار دشمنان استقامت ورزید و با امامتان مهدی (عج) مرابطه نمائید(2)

پی نوشت:

1- آل عمران، آیة 200.

2- صادق حسینی شیرازی، موعودِ قرآن، ص 22، به نقل از ینابیع المودة، ص 506

- «.... یسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْساها»(1)

از تو دربارة ساعت می پرسند که زمان وقوع آن کی است .... حافظ قندوزی از مفضل بن عمر ازامام جعفرصادق (ع) روایت کرده است که فرمود:«ساعت قیام قائم است.»(2)

پی نوشت:

1- سورة اعراف، آیة 187.

2-صادق حسینی شیرازی، موعودِ قرآن، ص 44، به نقل از ینابیع المودة، ص 429.

«اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»(1)

بدانید که خدا زمین را پس از مرگش احیاء می کند.

حافظ قندوزی می نویسد:

«خداوند آنرا توسط«قائم» زنده می سازد، پس در آن عدالت کند و زمین را توسط عدل، پس از مردنش به واسطه ظلم، زنده سازد.»(2)

پی نوشت:

1- حدید، آیة 17.

2- صادق حسینی شیرازی، موعودِ قرآن، ص 139، به نقل از ینابیع المودة، ص 514.

- «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»(1)

پس ایمان آرید به خدا و رسول و نوری که فرود آوردیم، و خداوند بدانچه کنید آگاه است.

علاّمه قبیسی می نویسد حافظ ابوجعفر محمد بن جریر طبری ..... گفت .... در حجة الوداع پیامبر(ص) فرمود:

ای مردم،«آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا» سپس فرمود: نور در من است، سپس در علی (ع) است، و بعد در نسل وی باشد تا قائم مهدی(عج).(2)

پی نوشت:

1- سورة تغابن، آیة 8.

2- موعودِ قرآن، ص 146، به نقل از، ماذا فی التاریخ، ج 3، ص 147 ـ 145

- «حَتَّی إِذا رَأَوْا ما یُوعَدُونَ فَسَیَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ ناصِراً وَ أَقَلُّ عَدَداً»(1)

تا وقتی که ببیند آنچه را وعده داده می شوند، پس به زودی بدانند که چه کسی از حیث یار ناتوان تر و از حیث عدد کمتر است.

حافظ قندوزی از امام سجاد(ع) در تفسیر این آیه نقل می کند که«ما یوعدون» (آنچه وعده داده می شوند) در این آیه «قائم» مهدی و اصحاب و یاران اویند.

و هنگامی که «قائم» ظهور کند دشمنان او ضعیف تر و عددشان کمتر است.(2)

گفتنی است که از منظر اهل سنت آیات فراوان دیگری دربارة حضرت مهدی(عج) وجود دارد(3).

برای اطلاع بیشتر به کتاب موعود قرآن، صادق حسینی شیرازی مراجعه فرمائید.

پی نوشت:

1- سورة جن، آیة 24.

2- موعود قرآن، به نقل از ینابیع الموده، ص 515.

3-چون آیة 5 سورة قصص، آیة 105 سورة انبیاء، آیة 59 سورة نساء و .....

منبع : گفتگوی دینی

http://www.askdin.com/showthread.php?t=5659

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد